Mediacje rówieśnicze — opis szkolenia
Jeśli masz poczucie, że konfliktów w szkole jest coraz więcej, a dotychczasowe metody, czyli system kar i nagród przestał się sprawdzać, to znaczy, że jesteś gotowa na szkolenie specjalistyczne z mediacji w konfliktach rówieśniczych, szkolnych oraz nieletnich sprawców czynu karalnego.
Dostaniesz do ręki przydatne narzędzia mediacyjne, które sprawdzą się w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz nauczysz się, jak zapobiec eskalacji konfliktów i zachowań agresywnych. Poznasz strategie radzenia sobie z konfliktem z uwzględnieniem psychologii rozwojowej – charakterystyczne dla poszczególnych faz rozwoju dziecka.
Warsztaty przygotowują do samodzielnego planowania i przeprowadzania pełnego procesu mediacji w konfliktach rówieśniczych oraz konfliktach szkolnych z uwzględnieniem spraw nieletnich.
Cel szkolenia
Osoba kończąca szkolenie, dzięki praktycznemu charakterowi zajęć, jest gotowa do planowania i przeprowadzania pełnego procesu mediacji w szkole.
Może pełnić rolę mediatora szkolnego oraz opiekuna Szkolnego Koła Mediacji Rówieśniczych, poprzez zdobycie wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności z zakresu mediacji rówieśniczych, w szczególności z konstruktywnej komunikacji interpersonalnej z młodzieżą, psychologii konfliktu w szkole, radzenia sobie z emocjami, asertywności, negocjacji oraz umiejętności postępowania z trudnym rodzicem.
Wzbogaceniem programu szkolenia jest praktyczne pokazanie symulacji mediacji rówieśniczych i procesu budowania zrozumienia między jednostkami i grupami.
Dla kogo jest to szkolenie?
Dyrektorzy szkół, pracownicy wydziałów oświaty i kuratorium oświaty, nauczyciele, pedagodzy szkolni, psychologowie, kuratorzy sądowi, funkcjonariusze służby więziennej, mediatorzy po kursie podstawowym, chcący się specjalizować w sprawach konfliktów rówieśniczych.
Czego nauczysz się podczas szkolenia Mediacje w miejscu pracy?
Nauczysz się:
- Jak przeprowadzić diagnozę konfliktu z uwzględnieniem wiedzy z psychologii rozwojowej
- Jak budować równowagę stron w procesie mediacji
- Jak przeprowadzić proces mediacji krok po kroku
- Jak założyć i poprowadzić Koło Mediacji Rówieśniczej.
- Jak sporządzać dokumenty mediacyjne
Poznasz:
- Role pełnione w grupie w sytuacjach konfliktowych
- Emocje dorosłych i emocje małoletnich w konflikcie i w mediacji.
- Uwarunkowania prawne mediacji rówieśniczych i szkolnych
- Prawne aspekty spraw nieletnich sprawców czynu karalnego
Agenda szkolenia
- 9.00 -11.00 – MODUŁ
- 11.00 – 11.15 – PRZERWA KAWOWA
- 11.15 – 12.45 – MODUŁ
- 12.45 – 13.00 – PRZERWA KAWOWA
- 13.00 – 16.00 – MODUŁ
Organizacja szkolenia
Cztery dni, od godz. 9.00 do 16.00 Stacjonarnie/online Część materiału na platformie online do pracy własnej. Łącznie kurs obejmuje 60 godzin.
Szczegółowy program szkolenia Mediator wewnętrzny
Moduł 1 Istota mediacji rówieśniczych
- Strategie radzenia sobie z konfliktem z uwzględnieniem psychologii rozwojowej – charakterystyczne dla poszczególnych faz rozwoju małoletnich i nieletnich;
- Działania grupy w konflikcie.
- Style zarządzania klasą lub grupą, a aspekty kreowania konfliktu; role pełnione w grupie w sytuacjach konfliktowych;
- Charakterystyka konfliktów indywidualnych i grupowych; charakterystyka konfliktu w sieci – style zachowań małoletnich/ nieletnich w sieci.
- Style komunikacji w tym: dorosły-małoletni/nieletni, nierównowaga stron (ze względu na wiek, ze względu na stanowisko);
- Emocje dorosłych i emocje małoletnich/nieletnich w konflikcie i mediacji.
Moduł 2 Zmiany kulturowe w szkole, a mediacje
- Komunikacja między jednostką a grupą; budowanie równowagi stron; język komunikacji z uwzględnieniem wieku małoletnich i nieletnich;
- Techniki komunikacji w pracy z małoletnimi i nieletnimi m.in. metafora, obraz, odwrócenie ról.
- Miejsce mediacji w podstawach programowych, wprowadzanie mediacji do placówek szkolno-wychowawczych, zmiana kulturowa w szkole niezbędna do wprowadzenia mediacji.
- Uwarunkowania prawne mediacji rówieśniczych i szkolnych. Współpraca mediatora z przedstawicielami szkoły, przedstawicielami prawnymi/rodzicami.
- Uwarunkowania prawne mediacji z nieletnim sprawcą czynu karalnego.
- Miejsce mediacji w podstawach programowych, wprowadzanie mediacji do placówek szkolno- wychowawczych
- Zmiana kulturowa w szkole niezbędna do wprowadzenia mediacji.
Moduł 3 Przebieg postępowania mediacyjnego w sprawach szkolnych i rówieśniczych
- Wprowadzenie do postępowania mediacyjnego
- Zasady mediacji
- Etapy mediacji
- Przebieg postępowania mediacyjnego
- Sposoby prowadzenia mediacji
- Monolog mediatora
- Symulacja mediacji z udziałem trenera
- Symulacje mediacji między uczestnikami
Moduł 4 Psychologiczne mechanizmy powstawania konfliktów w szkole Mediacja pracownicza w praktyce
- Podstawy wiedzy psychologicznej o mechanizmach powstawania konfliktów
- Dynamika konfliktu w szkole
- Rodzaje konfliktu w szkole (uczeń-uczeń; uczeń-nauczyciel; nauczyciel-rodzic; nauczyciel-nauczyciel)
- Diagnoza konfliktu
- Interwencje w konflikt
- Zarządzanie konfliktem
Moduł 5 Strategie rozwiazywania konfliktów. Trening mediacji. Prawne i organizacyjne aspekty mediacji
- Strategie rozwiązywania konfliktów
- Zaburzenia percepcji w sytuacjach konfliktowych
- Docieranie do potrzeb uczniów, rodziców i nauczycieli
- Różnice między stanowiskiem a interesem
- Modele prowadzenia mediacji rówieśniczych, szkolnych i w konfliktach rówieśniczych.
- Symulacje wraz z przygotowaniem dokumentacji z zakresu mediacji rówieśniczych, szkolnych i nieletnich
Moduł 6 Trening umiejętności i technik mediacyjnych w sprawach szkolnych i rówieśniczych
- prowadzenie wstępnych spotkań
- nawiązanie kontaktu
- ustalenie zasad współpracy i zawarcie kontraktu
- wspieranie uczestników w mediacji
- poszukiwanie rozwiązań i konstruowanie porozumień
- Przygotowanie uczniów do samodzielnego prowadzenia mediacji rówieśniczych, pod okiem opiekuna
- Współpraca z trudnym rodzicem i opiekunem
- Zagadnienia etyki zawodowej i standardy mediatora
Moduł 7 Podstawy prawne zastosowania procedur mediacyjnych w tym zmiany kodyfikacji
- Wprowadzenie do postępowania mediacyjnego
- Zagadnienia praktyczne związane z organizacją postępowania mediacyjnego
- Zasady współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości
- Prowadzenie dokumentacji
- Wzory dokumentów mediacyjnych, ich skutki prawne, zasady redagowania:
- ugoda zawarta przed mediatorem
- protokół z przebiegu mediacji
Moduł 8 Uwarunkowania prawne mediacji z nieletnim sprawcą czynu karalnego.
- Podstawa kierowania do mediacji – zakres podmiotowy i przedmiotowy;
- Rodzaje środków zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przeciwdziałania przestępczości nieletnich
- Przykłady przestępstw popełnianych przez nieletnich
- Przykłady wykroczeń popełnianych przez nieletnich
- Zasada ustalenia wynagrodzenie mediatora
- Umiejętność przygotowania dokumentów mediatora
- Protokół, ugoda, wnioski stron, wnioski mediatora, RODO.
W ramach szkolenia otrzymujesz
- Wsparcie po szkoleniu, 1 godzina konsultacji online
- Certyfikat
- Skrypt, materiały do ćwiczeń
Wypełnij formularz i weź udział w szkoleniu
Wypełnij formularz i zarezerwuj miejsce na planowanym szkoleniu otwartym. Potwierdzenie zapisu otrzymasz mailem.
Jeśli chcesz zapytać o szczegóły, zaproponować swoje tematy do programu lub porozmawiać o możliwej współpracy, zadzwoń: +48 661328349 lub napisz ewa@o-media.pl
Techniki mediacyjne, czyli aktywne słuchanie, parafrazowanie, dowartościowywanie, czy umiejętne zadawanie pytań otwartych są bardzo potrzebne nie tylko we współczesnym świecie, codziennym życiu, ale są również przydatne w pracy nauczyciela.
Dobry nauczyciel, to taki, który potrafi aktywnie słuchać, ponieważ często jest jedną z pierwszych, najbliższych dorosłych osób, któremu dziecko/nastolatek może zaufać na tyle,
by opowiedzieć o swoich problemach. Ponadto, szkoła to miejsce, gdzie codziennie dochodzi do różnych konfliktów. Nauczyciel, który jest mediatorem, lub posiada zdolności mediacyjne, potrafi dostrzec konflikty, zaproponować możliwość mediacji i w efekcie nie doprowadzić do eskalacji konfliktu. Uczniowie czują się wtedy zaopiekowani, wysłuchani, mogą zwentylować swoje emocje w bezpiecznej, poufnej przestrzeni.
Na mediacjach z rówieśnikami, uczniowie potrafią bardziej zrozumieć motywy działania i poznać swoje potrzeby. Co ważne, uczą się prawidłowej komunikacji i nazywania swoich uczuć.
Poznanie mediacji rówieśniczych bardzo pomogło mi w codziennej pracy nauczyciela i wychowawcy. Poprawiły moje relacje z uczniami, współpracownikami i ułatwiło prowadzenie rozmów oraz rozwiązywanie konfliktów”.
Anna Jędrzejewska, nauczyciel języka angielskiego, wychowawca
warto również zobaczyć :
Mediator wewnętrzny
Przygotowanie do pełnienia roli mediatora wewnętrznego w organizacji.